De Tweede Wereldoorlog: ver weg, maar toch dichtbij… (Groep 7-8)

Titel van het project: De Tweede Wereldoorlog: ver weg, maar toch dichtbij…

Doelgroep: groep 7-8

Erfgoedinstelling: Werkgroep Stolpersteine Diepenheim

Lessen zijn ontwikkeld door: Marieke ten Berge – ten Voorde

Inhoud

De lessenserie bestaat uit de volgende zes lessen:

  • Les 1: Het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog
  • Les 2: Midden in de oorlog; Joden en onderduiken
  • Les 3: Midden in de oorlog: Verzet en concentratiekampen
  • Les 4: Einde van de oorlog: Bevrijding en herdenking
  • Les 5: Onderzoeksopdracht
  • Les 6: Stolpersteine in Diepenheim

Leerdoelen project

Kennis

  • Rechten en plichten die kinderen in een democratische samenleving hebben
  • Enkele hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
  • Het verschijnsel dat er in een democratie verschillen in opvattingen zijn
  • Hoe mensen met elkaar positief kunnen communiceren
  • Rechten van het kind om aan het gemeenschapsleven deel te nemen
  • Hoofdzaken van geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleven een belangrijke rol spelen
  • Rechten van het kind om een eigen identiteit te ontplooien
  • Dat mensen- en kinderrechten voor iedereen gelden

Vaardigheid

  • Eenvoudige informatie op hoofdzaken begrijpen
  • Eigen mening met anderen bespreken
  • Accepteren dat eigen opvattingen niet altijd worden gedeeld
  • Het belang van mensen- en kinderrechten in het eigen leven typeren en bediscusiëren
  • Deelnemen aan discussie en overleg
  • Een verbetering in de klas of school meehelpen te organiseren en initiëren
  • Bijdragen aan het maken en uitvoeren van regels en afspraken in de klas en op school
  • Zelf verantwoordelijkheid nemen om mensen- en kinderrechten in de eigen omgeving te beschermen
  • Zich in opvattingen en gevoelens van anderen inleven
  • Samenwerken met anderen ongeacht sociale, etnische en/of culturele achtergronden
  • Verschillen en overeenkomsten tussen mensen zien en waarderen
  • In concrete situaties discriminatie en uitsluiting herkennen

Attitude

  • Conflicten op vreedzame wijze oplossen
  • Zich gedragen vanuit respect voor anderen en algemeen aanvaarde waarden en normen
  • De rol van gezagsdragers bij het oplossen van conflicten respecteren
  • Actie ondernemen om in de eigen gemeenschap mensen- en kinderrechten op gebied van vrijheid, veiligheid, gelijkheid en respect te realiseren
  • Vanuit betrokkenheid samenwerken aan een sociaal en ruimtelijk stimulerende en aangename leef-, speel- en leeromgeving
  • Zich medeverantwoordelijk voelen voor het recht op eigen ontplooiing en die van anderen
  • Een serieuze en respectvolle dialoog met anderen aangaan