De Tweede Wereldoorlog: ver weg, maar toch dichtbij… (Groep 7-8)
Titel van het project: De Tweede Wereldoorlog: ver weg, maar toch dichtbij…
Doelgroep: groep 7-8
Erfgoedinstelling: Werkgroep Stolpersteine Diepenheim
Lessen zijn ontwikkeld door: Marieke ten Berge – ten Voorde
Inhoud
De lessenserie bestaat uit de volgende zes lessen:
- Les 1: Het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog
- Les 2: Midden in de oorlog; Joden en onderduiken
- Les 3: Midden in de oorlog: Verzet en concentratiekampen
- Les 4: Einde van de oorlog: Bevrijding en herdenking
- Les 5: Onderzoeksopdracht
- Les 6: Stolpersteine in Diepenheim
Leerdoelen project
Kennis
- Rechten en plichten die kinderen in een democratische samenleving hebben
- Enkele hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger
- Het verschijnsel dat er in een democratie verschillen in opvattingen zijn
- Hoe mensen met elkaar positief kunnen communiceren
- Rechten van het kind om aan het gemeenschapsleven deel te nemen
- Hoofdzaken van geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleven een belangrijke rol spelen
- Rechten van het kind om een eigen identiteit te ontplooien
- Dat mensen- en kinderrechten voor iedereen gelden
Vaardigheid
- Eenvoudige informatie op hoofdzaken begrijpen
- Eigen mening met anderen bespreken
- Accepteren dat eigen opvattingen niet altijd worden gedeeld
- Het belang van mensen- en kinderrechten in het eigen leven typeren en bediscusiëren
- Deelnemen aan discussie en overleg
- Een verbetering in de klas of school meehelpen te organiseren en initiëren
- Bijdragen aan het maken en uitvoeren van regels en afspraken in de klas en op school
- Zelf verantwoordelijkheid nemen om mensen- en kinderrechten in de eigen omgeving te beschermen
- Zich in opvattingen en gevoelens van anderen inleven
- Samenwerken met anderen ongeacht sociale, etnische en/of culturele achtergronden
- Verschillen en overeenkomsten tussen mensen zien en waarderen
- In concrete situaties discriminatie en uitsluiting herkennen
Attitude
- Conflicten op vreedzame wijze oplossen
- Zich gedragen vanuit respect voor anderen en algemeen aanvaarde waarden en normen
- De rol van gezagsdragers bij het oplossen van conflicten respecteren
- Actie ondernemen om in de eigen gemeenschap mensen- en kinderrechten op gebied van vrijheid, veiligheid, gelijkheid en respect te realiseren
- Vanuit betrokkenheid samenwerken aan een sociaal en ruimtelijk stimulerende en aangename leef-, speel- en leeromgeving
- Zich medeverantwoordelijk voelen voor het recht op eigen ontplooiing en die van anderen
- Een serieuze en respectvolle dialoog met anderen aangaan